De câțiva ani, bookhub.ro este un reper pentru site-urile culturale românești. Editorul-coordonator, Nona Rapotan, a răspuns chestionarului citestema.ro, oferind câteva informații despre acest proiect foarte interesant.

Ce vechime are site-ul şi ce fel de articole şi-a propus să găzduiască?
Site-ul a fost înființat în 2015, așa că avem 4 ani și ceva luni la activ. Inițial a fost dedicat exclusiv literaturii, astăzi este dedicat teatrului, muzicii (culte), artelor în general și literaturii.
Cum este structurată „redacţia” şi câţi colaboratori aveţi?
Care „redacție?! 🙂 Eu fac cam tot ceea ce ar trebui să facă vreo 3 oameni. N-am nici măcar un IT-ist care să-mi explice niște setări (chiar am mevoie de așa ceva, pentru că vreau să mai schimb câte ceva la site). Cei care scriu la site? Suntem 15 oameni în total, dar de partea de editare a textelor mă ocup eu, ei doar scriu. Până acum un an mă ajuta cu partea de comunicate de presă și alte probleme punctuale Andreea Toma, dar din cauza programului personal încărcat nu mai reușește nici măcar atât, decât în caz de forță majoră (și-i mulțumesc pentru asta!). Nu suntem nici mulți, nici puțini, am ajuns la actuala formulă după ceva valuri și permutări, dar cred că acum suntem destul de stabili. Nu scriu toți constant, pentru că sunt profesioniști foarte dedicați și foarte buni în ceea ce fac, așa că nu le pot cere să scrie „la comandă”. Dar noutățile sunt, de regulă, acoperite, în sensul că suntem un site destul de conectat la ceea ce se întâmplă în viața culturală românească.
Sub ce formă vă recompensaţi colaboratorii?
Recompense? Materiale? Niciuna. Mai primim cărți de la parteneri, bilete la diverse concerte și cam atât.
Care sunt cele mai citite trei articole de pe site?
http://bookhub.ro/10-carti-de-citit-in-vacanta/ – pentru că pe site încă din primul an și în perioada vacanțelor oamenii simt nevoia să caute recomandări de lectură.
http://bookhub.ro/sapiens-scurta-istorie-a-omenirii-de-yuval-noah-harari/ – din pricina autorului. Controversat pentru unii cititori, genial din punctul de vedere al altora, cert e că ce scrie se vinde foarte bine.
http://bookhub.ro/ioana-parvulescu-inocentii/ – Ioana Pîrvulescu este o autoare foarte iubită, ceea ce face ca și cronicile cărților ei să fie citite. E drept, și autorul cronicii știe să facă pledoarie.
Ce categorie de articole are cel mai mare succes?
Cronicile de teatru, interviurile și cronicile la cărțile de nișă – sau cărțile de specialitate, cum le spun eu (de filosofie, filosofia științei, istorie, eseuri etc.). Din reacțiile cititorilor, am înțeles că aceastea nu sunt citite doar în formatul online, ci în formatul clasic, în sensul că sunt imprimate și citite și de cei care nu intră pe internet într-o zi anume sau regulat.
Cât de importante sunt, pentru site, conturile de pe reţelele sociale? Aduc ele mai mulţi cititori pentru articole?
Bookhub.ro are asociat doar contul de facebook. Dat fiind că sunt foarte ocupată, chiar n-am timp să gestionez și alte rețele sociale. Pe de altă parte, publicul nostru cititor nu e din categoria „privește fotografia și dă un like” (fără să vreau să jignesc pe nimeni, dar cronicile noastre și articolele de pe Bookhub.ro sunt scrise la un nivel profesionist – multe sunt preluate în reviste de specialitate și ni se cere permisiunea pentru a fi citate în diverse contexte – iar lecturarea lor cere și un minim efort, care nu se prea împacă cu un simplu scroll și atât).
O direcţie „strategică” importantă pentru site, în perioada următoare?
Încă caut soluția cea mai bună pentru trecerea la următorul nivel. Până acum am consolidat și am construit un nume. Să vedem ce facem cu el în viitor.
scrie un comentariu