cronici poezie

Un deschizător de drumuri – despre „Necuvintele” de Nichita Stănescu

scris de Magda Lungu

„Cuvintele tale și cuvintele mele/ erau lipite, pentru că/ locul din care se nășteau/ erau unul și același pentru amândoi/ Zeu cu două trupuri și fără cap,/ astfel alergam tropăind/ din patru picioare,/ cu patru mâini rezemându-ne de ziduri.” – Nichita iubind. Cu toată nebunia pasiunii ce-ar vrea dizolvarea unei ființe în altă ființă prin unirea a două trupuri și sublimarea unui suflet în infinitul altui suflet.

„Nu aveam timp să fiu mirat pentru că/ eram tot timpul apăsat de o spaimă:/ «Să nu se crape pământul și să nu/ curg prin el spre dincolo,/ și nu care cumva să cad singuratic/ și sufocat în cerul de dedesubt»Nichita simțind. Că aparține unei lumi imaginare în care-ar putea aluneca, pe negândite, în timp ce trăiește, rătăcit, într-o realitate în care ne pierdem unii pe alții în loc să ne regăsim.

„Totul e simplu, atât de simplu, încât/ devine de neînțeles.// Totul e atât de aproape, atât/ de aproape, încât/ se trage-napoia ochilor/ și nu se mai vede.// Totul este atât de perfect/ în primăvară/ încât numai înconjurându-l cu mine/ iau cunoștință cu el.” – Nichita filosofând. Cu puțin timp înainte de a găsi un unic răspuns la toate întrebările: „… fericirea dinlăuntrul meu/ e mai puternică decât mine/… Să stăm de vorbă, să vorbim, să spunem cuvinte/… Ce bine că ești, ce mirare că sunt!”

„Și-am zis verde de albastru,/ Mă doare un cal măiastru,/ Și-am zis pară de un măr,/ Minciună de adevăr.”Nichita cuvânt. Cuvinte care vin de niciunde și se amestecă cu alte cuvinte care numesc știutele de noi: făpturi, nori, gânduri sau culori. Iar acolo unde s-a întâlnit cu ceva neștiut, Nichita a inventat cuvinte care să numească ce până la el n-a fost numit și i-a rostit înțelesul în vers: „Poezia este ochiul care plânge/ Ea este umărul care plânge/ ochiul umărului care plânge/ Ea este mâna care plânge/ ochiul mâinii care plânge/ Ea este talpa care plânge/ ochiul călcâiului care plânge.”

Devenit clasic încă din timpul vieții, extrem de popular și adorat necondiționat de public vreme de trei decenii, Nichita a scris, paradoxal, profund și cerebral. Poeziile cântate și versurile romantice numai bune de impresionat fete frumoase și sensibile sunt doar o mică parte din opera imensului Nichita. Dincolo de joaca de-a cuvintele și glumele în rime, se ascunde un poet care-a redefinit un limbaj, a exprimat inexprimabilul, a remodelat poezia și a înțeles lumea observând-o și admirând-o. Nichita Stănescu a fost un deschizător de drumuri, un îndrăzneț care și-a ales o nouă tehnică de scriere și a perfecționat-o simplificând-o. Naturalețea versurilor lui ascunde munca și uită eșecurile.

Nichita Stănescu n-a fost un caz izolat și n-a apărut din senin, el a urmat unui șir de poeți mari ce s-au impus în literatură prin frumusețe și originalitate. N-ai cum să nu-l iubești pe Nichita. Chiar dacă nu știi nimic despre literatură și n-ai nicio părere despre poezie, când auzi versurile sau muzica pe versurile „Ploua infernal,/ și noi ne iubeam prin mansarde./ Prin cerul ferestrei, oval,/ norii curgeau în luna lui Marte/ (…)Și mă-nălțam. Și nu mai știam unde-mi/ lăsasem în lume odaia./ Tu mă strigai din urmă: răspunde-mi, răspunde-mi,/ cine-s mai frumoși: oamenii?… ploaia?…” te-oprești și te-ntrebi cine a scris așa ceva. Sau pentru cine au fot scrise versurile: „Spune-mi, dacă te-aș prinde-ntr-o zi/ și ți-aș săruta talpa piciorului,/ nu-i așa că ai șchiopăta puțin după aceea,/ de teamă să nu-mi strivești sărutul”? Cui i-au fost adresate? Iubitei, poeziei sau iubitei lui poezii care a însemnat pentru Nichita, timpul și antitimpul, existența însăși și antiexistența, sensul și nonsensul, finitul și infinitul, totul?

S-a spus despre Nichita că ar fi fost complexat de geniul lui Labiș. E un nonsens: geniile nu sunt complexate de genii, au alt sitem de referință. Nichita l-a admirat pe Labiș la fel de mult cum a admirat scrisul și scriitorii. „Orice scriitor începe prin a-și spune propria sa viață prin cuvinte. Dacă el este cinstit cu sine însuși, neapărat este cinstit cu toți ceilalți. La un moment dat, prin maturizare, un scriitor autentic, într-un fel sau altul, își va da seama că scopul scrisului nu este perfecționarea cuvântului, ci mesajul pe care îl poartă cuvântul. Asta este secunda în care scriitorul devine scriitor.” [Nichita Stănescu, „Fiziologia poezie – proză și versuri 1957-1983”, cap. „Pagini de jurnal”]

Nichita a fost fascinat de mesaj, de puterea cuvintelor de a transmite gânduri și simțiri. A adorat cuvintele, le-a asociat în fel și chip și a căutat noi înțelesuri. Când nu i-au mai fost suficiente cuvintele cunoscute, a inventat altele, necuvintele, le-a amestecat cu cuvintele și-a găsit alte și alte moduri de-a exprima, unic, ce simțea. Tot ce simțea. Poezia lui atrage pentru că pare un joc de copil care nu așteaptă un miracol, ci trăiește fiecare zi ca pe-un miracol. Aparținând acelor artiști care fac în așa fel încât lucrurile cele mai complicate să pară ușoare, din Nichita a rămas doar frumosul: „iar eu te iubeam/ atât de mult, încât te uitam,/ crezând că faci parte din mine.”

Nichita Stănescu, „Necuvintele”, Editura Jurnalul, anul publicării: 2009, nr. pagini: 432

despre autor

Magda Lungu

…umblu haihui prin viață: locurile le admir, în suflete de oameni intru doar atunci când sunt invitată, în cărți mă regăsesc, iar când scriu mă simt acasă. Sunt mamă (permanent), inginer (cu normă întreagă), fotograf și poet (când insistă prietenii), reporter (doar în weekend și-n zilele în care pică sărbătorile legale) și critic literar pentru că e mult mai simplu să scrii despre alții decât despre tine. Am călătorit mult, am vorbit și mai mult și-am scris cam jumătate din tot ce-am vorbit. Sunt moldoveancă autentică, iute și cu accent. Prefer oamenii interesanți și cu defecte în locul celor cu calități plictisitoare și nu mă cert online cu cei care tastează mai repede ca mine. Mi-ar plăcea să transform lumea în cuvinte pentru că toţi trăim în aceeaşi lume, dar fiecare dintre noi o înţelege în felul lui.

scrie un comentariu