cronici poezie recomandări

Amintiri între carne şi noapte:  „Versiunile noastre imperfecte” de Radu Andriescu

scris de Lavinia Băra

Sunt la a treia întâlnire în versuri cu Radu Andriescu, iar acest volum, apărut de curând la Casa de Editură Max Blecher, confirmă o maturitate poetică din toate punctele de vedere.

Radu Andriescu propune o poezie a memoriei fragmentare, unde biograficul, socialul și culturalul se suprapun într-un colaj lucid. Cartea pare construită din memo random, bucăți de viață recuperate, dar niciodată fixate definitiv într-un spațiu ori într-un ritual.

Încă din poemul inaugural, poetul se definește prin lipsă și marginalizare:

nu eram în faţă la fotbal
nici în poartă nu aveam loc
eram un muşchi flasc
un origami de tuneluri interioare.

Vocea poetică nu revendică gloria, ci își asumă poziția periferică, de observator al lumii, social / nu aveam relevanţă. Imperfecțiunea devine astfel nu doar titlu, ci și metodă.

Volumul recuperează o istorie personală și colectivă, cu scene decupate din anii ’80 și ’90, unde cotidianul precar se amestecă cu relicvele ideologice.

milițianul de proximitate pândeşte
din dacie
profesorul sârb
venit cu familia
nu pricepe luciul nasturilor
din faţa casei

Astfel de tablouri de epocă se așează lângă amintiri intime, copilărești:

învârteam balansoarul
până rămâneam zăpăciți
flamura roşie
era plină de puştime şi corcoduşi.

Andriescu scrie o poezie documentară, refuzând estetizarea clasică în favoarea detaliului viu, brutal sau banal. În spatele acestor imagini autentice se simte însă o fragilitate a eului, prins între carne şi noapte, între cancer și ură.

Volumul e traversat de tensiunea dintre memorie și uitare. Poemele se desfășoară adesea ca niște inventare ale unui trecut ce refuză să fie linear.

despre serile petrecute cu soljenițîn
în pavilionul canceroşilor
pe bulevardul lenin

despre elevele de pe faleză
și stâlpul în care m-am înfipt
privindu-le
despre locotenentul avorton
care mi-a făcut raport
că-i scriu mamei
în loc să fiu atent la cursul de îndoctrinare...

Această înșiruire, lipsită de ierarhii, creează efectul de papier colle, unde fragmentele biografice se lipesc de referințe culturale și detalii sociale formând o compoziție deopotrivă haotică și coerentă.

Un poem ca memo random explică mecanismul scrierii: în fiecare dimineaţă / telefonul îmi reaminteşte / ce-am uitat să notez, iar din uitare se naște poezie, din ceea ce nu e prins la timp. Orașul imaginat, unde fiecare stradă / are numele unei pierderi, devine metafora volumului: un spațiu locuit de fragmente, de versiuni parțiale ale unui sine redescoperit.

În alte texte, Andriescu aduce în discuție chiar condiția scriitorului și a literaturii. Pornind de la un citat din Zora Neale Hurston, poetul reflectează asupra propriilor versiuni: de ce rămâne într-un raft / la care nimeni nu vrea să ajungă / … cu poetici pline de spunk / adică de curaj / de hotărâre / înfundate adânc în buzunar. Poezia nu se ascunde de propriile ei limite, ci și le asumă cu onestitate.

Lectura acestui volum e un exercițiu de întoarcere în trecut, dar nu unul nostalgic. E mai degrabă o privire lucidă, uneori crudă, asupra unui timp în care câte amintiri între carne şi noapte chiuretate din vremuri apuse, câte zgomote mici.

Prin Versiunile noastre imperfecte, Radu Andriescu confirmă că poezia nu se scrie pentru a produce versiunea finală, definitivă, ci din curajul de a lăsa la vedere imperfecțiunile. Acestea devin nu o carență, ci forma de a rezista în fața tăcerii și a uitării. Volumul e construit din fragmente asumate, care nu caută rotunjimea clasică, ci forța de a reda viața în mișcarea și discontinuitatea ei.

Radu Andriescu, „Versiunile noastre imperfecte”, Casa de Editură Max Blecher, anul publicării: 2025, nr. pagini: 98

Cumpără cartea:

Susţine citeste-ma.ro:


Fotografie reprezentativă: Annie Spratt / Unsplash

despre autor

Lavinia Băra

Lavinia Băra este din Sibiu. A absolvit Colegiul Național Pedagogic "Andrei Șaguna" din Sibiu acum vreo douăzeci de ani, urmând apoi cursurile Facultății de Drept în același oraș-mamă. De profesie este educatoare. Iubește să citească de când se știe și scrie în doze mici de tot din cauza puținului timp liber. Nu a debutat încă în volum. I-au apărut poezii pe platformele Noise Poetry, Haimanale literare, O mie de semne, în revistele Golan, Planeta Babel, criticarad.ro, Meridianul, Rapsodia, Noduri și semne dar și în două antologii locale. Spune că fără doza de lectură & scris și-ar pierde echilibrul. Le consideră un refugiu în lumea haotică în care trăim, o punte de legătură cu umanul.

scrie un comentariu